UMPRUMSHOP - Kdo si hraje, nezlobí

7. 12.-10. 12. 2023
Vernisáž: 7. 12. od 18 hodin
Technologické centrum UMPRUM, Mikulandská 134/5, Praha 1
Otevřeno: 11–20 hodin
Cash only

 

Kdo si hraje, nezlobí. Oblíbené české pořekadlo vystihne i náladu letošního UMPRUMSHOPu, který se již tradičně odehraje v Technologickém centru UMPRUM v Mikulandské ulici. UMPRUMSHOP je jedinečná prodejní výstava děl z řad studujících, absolventů a absolventek školy, jež se koná pod záštitou Ateliéru módní tvorby.

UMPRUMSHOP - Kdo si hraje, nezlobí

Tato studentská akce dává každoročně příležitost mladým autorům a autorkám prezentovat výsledky své práce a nabídnout je k prodeji široké veřejnosti, která má naopak možnost podpořit lokální autorskou tvorbu. UMPRUMSHOP nabízí produkty desítek designérů a designérek, které jsou originální alternativou (nejen) vánočních dárků.

Téma čtrnáctého ročníku se opírá o pocity dětské radosti a hravosti, které se otiskují do vizuálního zpracování, instalace a částečně také do designérské nabídky. „Naším záměrem bylo otevřít lidskou fantazii a nechat na diváctvu, zda se v instalaci chtějí cítit jako v bludišti či uprostřed dětské stavebnice z kostek a kvádrů. Vyzývali jsme i zúčastněné designéry a designérky, aby se svými výrobky v rámci možností přiblížili tématu a představili barevné a hravé produkty,“ přibližuje koncept akce jedna z jejích kurátorek Markéta Hájková. Ke spolupráci byli osloveni studující architektonických ateliérů školy, kteří na téma zaregovali celkovým pojetím i jednotlivými detaily odkazujícími na dětské vzpomínky a atributy s dětstvím spojené, jako jsou právě motivy hřišť a koupališť. „Hlavním úkolem pro nás bylo vytvořit architekturu výstavy, která by bavila dětského diváka. Šlo o hledání hravosti, která je sešněrovaná strukturou společnosti. V jednotlivých políčkách nabízíme vystavovaným produktům exkluzivitu a návštěvníkovi možnost objevování. Materiálově jsme se snažili hlavně o objemnost, dynamiku a různá měřítka detailu,“ doplňuje architektka výstavy Nikola Beková. 

V popředí akce je již tradičně zájem o otázky udržitelnosti a ekologické šetrnosti, a to nejen v případě vystavených produktů, ale i v celkové dramaturgii výstavy. Výstava tímto ukazuje, že recyklace a upcyklace nejsou pouze pomíjivým trendem, ale integrální součástí uvažování mladých tvůrců a tvůrkyň.

  

Organizační tým

Koordinace: Miro Sabo, Monika Krobová
Organizace: Markéta Hájková, Natálie Szegény, Ema Vančová, Magdaléna Seppová, Monika Pavlíková
Architektura: Nikola Beková
Grafika: Laura Morovská (typografie), Stázka Rainischová (animace)
PR&socialni sítě: Markéta Hájková, Ema Vančová
Produktový tým: Natália Repkovská, Martin Humpolák, Bára Tomalová, Dominik Švarc, Andrea Berdisová
Instalace: Lenka Hanzáková, Aneta Kadlčíková, Zuzana Ľos-Božiková, Klára Drevenáková
Bar: Linda Vondrášková, Štěpán Mareš, Adéla Králíková
Texty: Veronika Soukupová

  

O UMPRUMSHOPU
Historii UMPRUMSHOPu můžeme hledat v roce 2009, kdy se ještě jmenoval VŠUP SHOP (oba názvy vycházejí ze zkratky školy). Tento předvánoční market vznikl z iniciativy studujících v Ateliéru módní tvorby, který v té době vedl prof. Josef Ťapťuch. Zaměřoval se především na módu, šperk a drobné doplňky.
Na tuto tradici plynule navázali studenti a studentky pod vedením Pavla Ivančice a následně současného vedoucího ateliéru Mira Saba. Se stoupajícím zájmem veřejnosti se rozšiřovala nabídka o knižní publikace, výrobky z papíru, skla, porcelánu, drobné doplňky do interiéru, nebo dokonce studenty vyráběnou kosmetiku. Poslední ročníky UMPRUMSHOPu začaly klást důraz nejen na prezentaci studentské tvorby, ale i na téma udržitelnosti a šetrnému přístupu k prostředí.