Františka Benčaťová nominovaná v soutěži Global Design Graduate Show 2023

Diplomová práce "Basket-like, basket-what, basket-why..." čerstvé absolventky Ateliéru textilu UMPRUM Františky Benčaťové byla nominována v soutěži Global Design Graduate Show 2023 in collaboration with Gucci. O jejím vítězství bude rozhodovat nejen odborná porota, ale ve zvláštním hlasování i veřejnost: https://www.artsthread.com/events/globaldesigngraduateshow/vote/fashion#/project/basket-like-basket-what-basket-why

Františka Benčaťová nominovaná v soutěži Global Design Graduate Show 2023

Františčina diplomová práce, která pracuje se strukturou textilií získala již ocenění rektora UMPRUM za pozoruhodný studentský projekt. Nyní aspiruje na cenu Global Design Graduate Show 2023 v kategorii Fashion/Accessories/Textiles.    

Projekt "Basket-like, basket-what, basket-why..." spekuluje o možnostech mimikrujícíh textilií demonstrovaných na objektu koše a rozehrává prostorovou a vizuální iluzi. Pseudovědeckým přístupem a absurditou mystifikuji rovinu reality koše s jeho biografickou ontologií a vztahy a přenáším je do paralelní reality. Vytvářím fiktivní pojem textilní mimikry na popis košíku, který napodobuje sám sebe, ve svém vlastním světě. Vzniká archiv upozorňující na jemné nuance, detaily a vlastnosti textilních médií, odhalující každodenní obyčejné věci, které nás obklopují. Tyto vlastnosti zkoumám v jednoduchém prolínání horizontálních a vertikálních linií koše, které jsou vyjádřeny barevnými kategoriemi RGB. V prostorové rovině (modrá) zkoumám prostorové vertikální efekty pomocí vlastních vazeb a efektních stahovacích přízí. Ve vizuální rovině (zelené) používám nástroj gradient pro plošnou iluzi. Ve třetí rovině (růžová) spojuji tyto dva aspekty dohromady a vytvářím tak dvojitou iluzi.

Práce byla realizována na digitálním žakárovém tkalcovském stavu Bonas Picanol ve firmě FTI-Labe v Gentu za podpory technika Kurta Gabriela. Prostřednictvím softwaru Pointcarré programuji vlastní vazby a vícevrstvé tkaniny, kterými díky různým typům přízí vytvářím prostorovou a povrchovou iluzi. Projekt byl také vybrán k realizaci v Textile Lab v Tilburgu, kde jsem s pomocí Marjan van Oeffeltové realizovala část své diplomové práce na žakárovém tkalcovském stavu Dornier Staubli.

Tento projekt přináší hru s nadsázkou a technologický experiment zkoumající hranice žakárového tkaní. Upozorňuje na jemné nuance, detaily a kvality textilních médií, na mnohost pohledů na jednoduchý objekt, jehož složitost lze nejlépe vnímat spíše prostřednictvím různých vrstev pohledů než jeho celku. Projekt odhaluje děj obyčejných každodenních věcí, které nás obklopují.