Škola uměleckých řemesel v Brně (1924–2024)
v kontextech uměleckoprůmyslového vzdělávání, politiky, kultury a průmyslu
7.–8. listopadu 2024
Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2, Brno
Mezinárodní konferenci "Škola uměleckých řemesel v Brně (1924–2024)
v kontextech uměleckoprůmyslového vzdělávání, politiky, kultury a průmyslu" pořádá spolek přátel Domu umění města Brna ve spolupráci s Domem umění města Brna, Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze a Střední školou umění a designu. Program se zaměří na vybrané tematické sondy z dějin Školy uměleckých řemesel a zahrnuty budou i příspěvky zahraničních odbornic a odborníků. Významnou součástí konference bude prezentace výsledků dva roky trvajícího uměleckohistorického výzkumu týmu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, který vznikal za podpory NAKI.
Škola uměleckých řemesel (zkráceně ŠUŘ), která byla založena Obchodní a živnostenskou komorou v Brně v roce 1924, měla reprezentovat specifickou moderní alternativu vůči většinou německojazyčným školským institucím podobného typu, které na Moravě existovaly od konce 19. století, ale také vůči pražské UMPRUM a oborově analogickým školám v Rakousku a Německu. Pedagogický sbor, který na brněnské škole v kontextu první republiky, ale i v protektorátních čtyřicátých letech působil, se cíleně zaměřoval na kultivaci moderní lokální kulturní identity a produkce, která by byla svorníkem mezi internacionální modernitou a moravskými regionálními tradicemi. Ve Škole uměleckých řemesel pedagogicky působila řada výrazných osobností (např. Emanuel Hrbek, Josef Vydra, Petr Dillinger, Božena Rothmayerová-Horneková, Viktor Oppenheimer, Jaroslav Král, Karel Langer, Jan Lichtág, František Kalivoda, Zdeněk Rossmann, Antonín Jero, František Malý, Josef Vydra, Bohdan Lacina, Josef A. Šálek, Jindřich Svoboda, Karel Otto Hrubý, Marie Filippovová, Dalibor a Ivan Chatrní, Pavel Dias, Vladimír Židlický, Pavel Dvorský, Jan Rajlich, Emanuel Ranný, Petr Veselý); se školou je spojeno množství někdejších studentů a studentek (František Povolný, Bohumír Matal, Ester Krumbachová, Teodor Rotrekl, Inez Tuschnerová, Jiří Pelcl, Pavla Pečinková, Josef Daněk, Blahoslav Rozbořil, Václav Jirásek, Petr Babák, Kateřina Šedá, Barbora Klímová a další). Někdejší ŠUŘ dnes oficiálně používá název Střední škola umění a designu, součástí je i Vyšší odborná škola Brno.
Mezinárodní konference, která se bude konat ve dnech 7. a 8. listopadu, bude zahrnovat během prvního dne dvanáct příspěvků od českých badatelů a badatelek a jednu performanci. Program prvního dne se zaměří na vybrané tematické sondy z dějin Školy uměleckých řemesel. Druhý den bude věnován šesti příspěvkům zahraničních kolegů a kolegyň a následně proběhne debatní kulatý stůl. Program druhého dne tak přinese informace o evropském kontextu uměleckého školství ve 20. století a o aktuálním stavu a vizích Střední školy umění a designu v otevřené diskusi o tendencích a smyslu uměleckoprůmyslového vzdělávání dneška.
V Domě umění města Brna budou v průběhu dvoudenní konference prezentovány zejména výsledky dva roky trvajícího uměleckohistorického výzkumu týmu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a dalších přizvaných odborníků na dané téma. Projekt se soustředí na probádání nových či méně známých momentů z dějin a současnosti školy, které vycházejí ze studia dochovaných prací významných pedagogů a absolventů školy i z archivních fondů ŠUŘ, které mimo velké příběhy z dějin umění odkrývají i běžný vzdělávací provoz a metody výuky (učebnice, učební pomůcky, zápisy z porad). Formou dílčích detailních odboček tak bude možné na pozadí historických kontextů otvírat menší tematické sondy, které plastičtěji dokreslí komplexní obraz instituce. Tyto sondy se vedle vytknutí pozitiv a inovativních postupů mnohdy nebudou vyhýbat kritickým, kontroverzním okolnostem; budou sledovat i partikulární momenty z dějin umění a výtvarného vzdělávání, které se odehrávaly mimo zavedené kanonické jistoty. Badatelský projekt bude realizován na podzim roku 2025 formou rozsáhlé výstavy s odborným katalogem (Dům umění města Brna).
Výzkum prezentovaný na této konferenci byl částečně financován z prostředků Programu na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity (NAKI III) Ministerstva kultury ČR v rámci projektu Místa tvořivosti. Uměleckoprůmyslové vzdělávání: konstrukce identit, záchrana minulosti a design budoucnosti (DH23P03OVV061). Příjemcem grantu NAKI III je Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, mistatvorivosti.umprum.cz.