9. 1. – 16. 2. 2025
Spolkový dům, Lierova 146, Kutná Hora
Výstava Tiše usilovat o krásu, která navrací zapomenuté tradice zpět do našich životů, se po své premiéře v Praze přesouvá do Kutné Hory. Mimo jiné představí i tvorbu studentek a studentů, či vyučujících UMPRUM. Zastoupeny budou například vybrané práce úspěšného projektu Ateliéru textilu a Ateliéru K.O.V. "VLNA".
Zvykoslovné předměty, kdysi běžná součást obřadů a každodenního života, byly spojovány se zvyky, pověrami a často i magickými praktikami. Dnes ztratily svůj původní význam a téměř vymizely, s výjimkou kraslic či svátečního pečiva. Výstava proto představuje nový pohled na tyto předměty a ukazuje, jak jejich symboliku lze převést do moderních objektů. Designéři usilovali o to, aby tato tradice našla své místo i v dnešní uspěchané době.
Výstava nabízí více než 40 exponátů vytvořených mistry tradičních řemesel, současnými designéry a studenty. Tyto předměty nejen navazují na bohatou kulturní tradici, ale také přinášejí hlubší zamyšlení nad hodnotami, jako jsou vděčnost, pomíjivost, soucit či přání být milován. Nově vytvořené artefakty jsou navrženy tak, aby se staly součástí každodenního života, a přitom nás vybízely k zastavení, zamyšlení a návratu k sobě samým.
V dnešním světě, posedlém výkonem a úspěchem, hledáme ztracené jistoty a hodnoty. Výstava proto otevírá otázku návratu k pomalejšímu, zodpovědnějšímu životnímu stylu a ukazuje, že tradice a rukodělné umění mohou být odpovědí na naše současné potřeby.
Na výstavě bude zastoupeno celkem šest různorodých prací projektu VLNA, na kterém spolupracovali studující Ateliéru textilu a Ateliéru K.O.V. Tématem Fashion and Fetish se zabývá projekt Zuzany Kotrbové a Doriana Komárků, kteří se ptají, do jaké míry je prožitek z dotýkání materiálu sexuální. Vlna jako rituál byla zpracována Kristýnou Hnídkovou a Janou Novotnou. Vztahem těla a zdraví se inspiruje práce „Do we remember how it felt? Pamätáme si aký to bol pocit?“ Simony Svitkové a Jana Petrů. Podobné téma, „Jak si oblékat hodné bakterie“ zpracovávaly Barbora Tetaurová a Eliška Gogolová. Nad globálním trhem s vlnou a jejím dovozem z dalekých zemí se pozastavuje edukativní společenská hra Ireny Krištofové a Laury Sofía Diaz Torres „How did we get tangled up in the wool industry?“. S historickými technikami úpravy rouna čechráním pracuje projekt Dity Koubek a Daniely Rychlé „Může být technika čechrání vlny využita jako metoda pro spolupráci?“.
V kurátorském výběru jsou zahrnuty i hrnce koutňáky, které jako svou diplomovou práci vytvořila nyní absolventka Ateliéru keramiky a porcelánu Jana Štefková. Její práce mapuje duchovní a sociální aspekty rituálního ukončení šestinedělí. Konkrétně v těchto hrncích dostávaly ženy po porodu slepičí polévku na posilněnou.
Nebude chybět ani Oltář pro keramickou dílnu designérky a pedagožky Ateliéru keramiky a porcelánu Terezy Slukové, která tematicky navazuje na cechovní ochranné předměty, které měly zajistit zdar díla. Společně s Milanem Pekařem vystavují také domácí relikviář – keramické Truhly na vzácnosti.
Projekt Krásná práce, který výstavu připravil, se zaměřuje na obnovu starých technik a jejich začlenění do moderního života. Tento projekt je zároveň oslavou tradic a rukodělné výroby jako protiváhy ke konzumnímu životnímu stylu.