Artist talk: Penny Rafferty&Omsk Social Club

Srdečně zveme na Artist talk umělkyně a členky kolektivu Omsk Social Club Penny Rafferty u nás v ateliéru VU III, 27.3. od 13:00. 

Artist talk: Penny Rafferty&Omsk Social Club

Tvorba Penny Rafferty představuje sociální, kolaborativní a otevřený, často nepředvídatelný přístup k technologiím. Zastává názor, že kultura by měla mít přednost před rigidními strukturami. Je nezávislou spisovatelkou a teoretičkou, jejíž práce odráží snahu zpochybňovat tradiční mocenské rámce a prosazovat alternativní modely organizace.

Na pozadí stále nejistějších pracovních podmínek se od roku 2018 věnuje aplikaci konceptu DAO (Decentralizované autonomní organizace) na problémy uměleckého prostředí v Berlíně. Tento výzkum vedl k založení Black Swan DAO – proto-instituce, jejímž cílem je přesměrovávat zdroje ze zavedených institucí ke kulturním pracovníkům a umožnit jejich kolektivní správu.

Zatímco technologie blockchainu je tradičně spojována především s finančním sektorem, Black Swan DAO slouží jako podnětná případová studie využití principů Web3 pro dosažení pozitivních změn v kulturním a kreativním odvětví.

Penny Rafferty je rovněž spoluřešitelkou Blockchain R&D Lab a spoluvedoucí několika think-tankových sérií, mimo jiné Artworld DAOs a The Radical Friends Summit (2019–2022), vyvíjených ve spolupráci s institucemi jako Serpentine Galleries, Field, Haus der Kunst v Mnichově či Goethe Catlow London.

V roce 2022 vydala společně s Catlowem publikaci Radical Friends – Decentralized Autonomous Organizations and the Arts, která shrnuje pět let výzkumu do formy praktické sady nástrojů pro kritické myšlení a propojení aktérů v kulturním poli. V duchu filozofie Web3 se publikace staví proti centralizovaným modelům řízení v uměleckém světě i širších finančních sítích.

Omsk Social Club je fluidní kolektiv založený v roce 2016 a působící v Berlíně. 

Používá herní strategie Live Action Role Play (LARP) a Real Game Play (RGP) k navození stavů, které by pro hráče a hráčky mohly být fikcí nebo dosud nežitou realitou. Herní designy Omsk Social Club zkoumají virtuální ega a populární zážitky, což dílům umožňuje stát se dematerializovanými hybridy současné kultury, stejně jako jedinečnou osobní zkušeností každého účastníka. Omsk ve svých imerzivních RGP environmentech v minulosti představili prostředí a témata jako je memetická vizuální architektura, kryptoraves, touha & oběť, asemické hyper-nástroje, mikrosíťové afinitní skupiny, DAO a rituály konsenzu.