Jiří Thýn – Motýl naděje

18. 9.–23. 11. 2024
Dům umění Ústí nad Labem, Galerie 1, Klíšská 1101/129a, Ústí nad Labem

 

V Domě umění Ústí nad Labem probíhá výstava Motýl naděje Jiřího Thýna, vizuálního umělce a nově vedoucí ateliéru volného umění IV na pražské UMPRUM.  

Jiří Thýn – Motýl naděje

Primárním vyjadřovacím prostředkem Jiřího Thýna je fotografie. Médium podrobuje neustálému zkoumání a přehodnocování, často jak v konceptuální, tak v intuitivnější rovině.

V dřívějších cyklech pracoval s odkazem významných postav sochařství minulého století, kdy dané sochařské dílo užíval jako předlohu či výchozí bod pro testování hranic fotografie. Víceexpozicí Gutfreundových kubistických soch zkoumal motiv prostoru a abstrakce. Spolu s díly Aliny Szapocznikow přemýšlel nad fyzickým (dá se říct zraňujícím) zásahem do plochy snímku i vztahem této plochy a komplexnější, sochařsky budované instalace. Jindy do fotografie maluje, přidává text, chirurgicky do ní řeže, vrství materiály atd.

V posledním z těchto cyklů vycházejícím z dialogu s Hanou Wichterlovou umělec více experimentoval s bezprostředností. V přefocování sochařského vzoru i v následné postprodukci se nesvazuje jedním, předem daným pravidlem: „sochá“ fotografii. Pomyslně ji zbavuje určité rigidnosti, neschopnosti uměleckým gestem do ní promítnout momentální rozpoložení. Jednoduše řečeno, spontánně reagovat na to, co se zrovna v obrazové ploše děje.

Nedávné série s chytlavými názvy LOVE LIFE a UGLY NOW zrcadlí autorovo rozčarování z tíživého globálního dění. Navazující MOTÝL NADĚJE v ústeckém Domě umění téma rozvíjí skrze soubor nových děl kombinujících fotografii na skle, lightboxy a video.

Ve změti informací a událostí, které ovlivňují naše životy, se člověk těžko rychle zorientuje. Je potřeba si vytvořit svůj vlastní systém, do nějž budou informace zapadat a jejich interpretace nám bude dávat v delším časovém horizontu smysl. Pro Jiřího Thýna je systém tvořen obrazovým materiálem, buď osobním nebo převzatým. Ten vkládá do myšlenkového terénu a postupnou prací a soustředěním nachází určité pojítko, jímž zpracovává osobní pocity a nálady založené na celospolečenském dění.

V nových Thýnových pracích pomyslně vítězí konečnost smrti: v plamenech, v suti, pod vodou, ve spárech umělé inteligence. Ale v každém novém výjevu jako by nemohl setřást určitou formu naděje, kterou si v sobě nese a kterou nám skrytě v instalacích předkládá.

 

Jiří Thýn (1977) vystudoval UMPRUM u Pavla Štechy, absolvoval také stáž na Akademii výtvarných umění v Praze a několik zahraničních stipendijních programů. Na domácí umělecké scéně se Thýn etabloval řadou samostatných výstav a jeho práce byly zařazeny na kolektivní výstavy například v Bratislavě, Curychu, Budapešti, Londýně, New Yorku nebo Chicagu. Působil jako vedoucí Ateliéru postkonceptuální fotografie na pražské FAMU, vyučoval na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a od letošního zimního semestru povede společně s fotografem Václavem Kopeckým Ateliér volného umění IV na pražské UMPRUM. V letech 2011 a 2012 byl ve finále Ceny Jindřicha Chalupeckého. Letos mu v nakladatelství Artmap vyšla první monografická publikace From Now On Everything Will Be Beautiful. Je zastupován pražskou galerií hunt kastner.

 

zdroj: https://duul.cz/cs/exhibitions/jiri-thyn-motyl-nadeje