Dan Reynolds – VEB Typoart: lepší fonty, než byste čekali
úterý 26. 11. 2024 od 18:00
UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1, 1. patro, posluchárna 115
vstup volný, přednáška bude v angličtině, moderují Filip Blažek a Radek Sidun
FB událost
Na UMPRUM vystoupí v rámci projektu TYPOFIX historik grafického designu Dan Reynolds se svou přednáškou o zestátnění písmolijen po 2. světové válce a vlivu na typografii a grafický design v rámci Východního bloku.
Ještě, než se v Německu dostali k moci nacisté, vytvořili saské písmolijny J. G. Schelter & Giesecke a Schriftguss (Brüder Butter) širokou škálu zajímavých písem. Obě tyto firmy do určité míry přežily druhou světovou válku, po níž ale byly vyvlastněny Sovětskou vojenskou správou. Svévolné rozdělení Německa na západní a východní zóny tak zanechalo na jedné straně vznikající Německou demokratickou republiku s omezenými zdroji písem, na druhé pak bylo potřeba zachovat, co z těchto vyvlastněných písmolijen zbylo. Písmolijny pak byly spojeny do státního podniku VEB Typoart Dresden, což odráželo trend, který se šířil po celém Východním bloku. Například v socialistickém Maďarsku si tiskárny mohly opatřit písma pouze od společnosti Első Magyar Betűöntöde, v Československu se musely spolehnout na Grafotechnu. Stejně jako v Praze se i ředitelé Typoartu rozhodli nespoléhat na „kapitalistické“ matrice, které byly stále dostupné z předválečných písmolijen, a začala se vyvíjet nová písma, popisovaná jako hlas socialistické budoucnosti. Pokud pomineme propagandu, mnohá z těchto písem měla skvělý design a některá z nich byla dokonce obnovena v 21. století. Všechna stojí za to!
Dan Reynolds píše texty o typografii a je historikem designu se zaměřením na zakládání písmolijen z konce 19. století. Přednáší typografii v programu knižních studií na Univerzitě Johannese Gutenberga v Mohuči v Německu.
Veřejná přednáška proběhne v rámci projektu Evropský typografický korektor. Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu SIGMA.
Sledujte vývoj projektu Typofix Filipa Blažka a Radka Siduna i na Instagramu.