Místa tvořivosti. Uměleckoprůmyslové vzdělávání: konstrukce identit, záchrana minulosti a design budoucnosti
Úspěšné uchovávání a prezentace hmotného i nehmotného kulturního dědictví jsou závislé na tom, jak dobře porozumíme podmínkám jeho vzniku v minulosti. Znalost těchto podmínek je podstatná i pro správnou odbornou interpretaci dědictví. Umělecké vzdělávání představuje základní úroveň, na níž se formují podmínky budoucí umělecké, uměleckořemeslné a designové tvorby. Projekt prozkoumá tradici českého (resp. česko-německého) uměleckého vzdělávání od poloviny 19. století do konce 20. století na středních a vysokých uměleckých školách s primárním zaměřením na umělecký průmysl, užité umění a design. Ukáže, jaké koncepty, ideje a dovednosti se vyučovaly na specializovaných školách a absolventi si je odnášeli do své praxe. To napomůže zpřesnění, zlepšení a inovaci konzervačních technik i uměleckohistorických interpretačních modelů. Prozkoumá také, jakou úlohu měly tyto specifické vzdělávací tradice v rámci česko-německých a česko-slovenských kulturních vztahů při konstrukci české národní a kulturní identity.
Hlavní řešitel: doc. Lada Hubatová-Vacková, PhD.
Číslo projektu: DH23P03OVV061
Období řešení: 03/23 – 12/27
Poskytovatel: Ministerstvo kultury
Výše poskytnuté účelové podpory: 44 500 000 Kč
KONTAKTNÍ OSOBA
PhDr. Ditta Pfefferová, Ph.D.
ditta.pfefferova@umprum.cz