Ve čtvrtek 12. prosince byla v Galerii UM slavnostně zahájena výstava Beyond (Design) Frontiers, které se účastnily čtyři prestižní evropské školy věnující se designu - katalánská Elisava School of Design and Engineering, nizozemská Design Academy Eindhoven, švédská Konstfack – University of Arts, Crafts and Design a pražská UMPRUM. Ještě před oficiálním zahájením se mladí autoři a zástupci škol společně sešli s rektorem UMPRUM prof. Jindřichem Vybíralem. Poté následoval workshop určený pro zúčastněné vystavující.
Beyond (Design) Frontiers – setkání zástupců a studujících prestižních designérských škol
Na půdě UMPRUM jsme mohli uvítat Rafa De Kenick, člena vedení Design Academy Eindhoven, ředitele pro vzdělávání výzkum a organizaci, Tessu Blokland, manažerku vzdělávacích projektů a Ilse Meulendijks z téže školy. Z Katalánské Elisava Paolo Sustersic, koordinátor zahraničních mobilit. Ze studujících se setkání zúčastnili Marine Bosi, Poorvi Garag, Sophia Kukuwitakis, Alessio Pinton z Design Academy Eindhoven, Louise Zanartu & Louis Boudart a Eduardo Paso Viola z Elisava, Sebastian Fältström, Hannah Klein, Olle Sahlqvist a Emma Stocklassa z Konstfack a Filip Frank, Karolína Kopřivová, Katarína Nábilková, Adam Kvaček z UMPRUM.
Experimentální skupinový workshop, určený pro přítomné vystavující studenty a studentky, byl inspirovaný principy alternativní pedagogiky. Spočíval ve snaze rozšířit uvažování o děl představených na výstavě a přemýšlet nad různými limity a spekulativními situacemi, se kterými se mohou tyto projekty setkávat. V náhodně sestavených skupinách se studentstvo snažilo nacházet hlubší konexe mezi jednotlivými projekty na výstavě – docházelo tak k zasazení děl do širšího kontextu napříč různými disciplínami. Zapojení pracovali jak individuálně, se záběrem na své vlastní dílo, tak ve skupině, kdy skrze sérii otázek hledali průsečíky mezi jednotlivými projekty. Cílem bylo poukázat na skutečnost, že skrze společnou diskuzi, experimentální hru a nacházení alternativních scénářů je možné překlenout hranice mezi jednotlivými díly a najít nečekaná společná teritoria. Vzhledem k tomu, jak heterogenní se může tato výstava zdát, práce ve skupině pomohla k rozmělnění formálních i konceptuálních hranic mezi jednotlivými díly, a dopomohla zevrubnějšímu pochopení jejich kontextů a východisek.