Společné uvedení publikací:
Karel Haloun: Plakát je rozměrný list papíru
Filip Blažek: Typomřížky. Mřížkové systémy v grafickém designu
středa 11. prosince v 18 hodin
Technologické centrum UMPRUM
Imbus Café
Mikulandská 134/5, Praha 1
Knihy si zde budete moci zakoupit s 30% slevou.
O knihách a jejich autorech:
Kniha Plakát je rozměrný list papíru, která volně navazuje na úspěšnou monografii To musí jít přečíst i potmě!, je prostřední částí zamýšlené trilogie, shrnující práci Karla Halouna za posledních bezmála padesát let. Tentokrát čtenářům představujeme další rozsáhlou část jeho tvorby, kterou tvoří dnes již téměř zanikající propagační médium – plakáty. Publikace zahrnuje práce, které Karel Haloun vytvořil sám či ve spolupráci s grafikem Luďkem Kubíkem a dalšími spoluautory v letech 1976–2024. Některé z jeho plakátů, tištěných zejména v osmdesátých letech v malých nákladech sítotiskem, jsou dnes cennými sběratelskými artikly. Jedná se například o plakát k prvnímu tuzemskému koncertu Rolling Stones v roce 1990 na Strahově nebo koncertní plakáty pro skupiny Jasná páka a Hudba Praha z roku 1981, resp. 1984, a mnohé další. Grafika Karel Haloun, Luděk Kubík /3.dílna/ a Jan Arndt.
KAREL HALOUN (1951) je výtvarník, publicista, grafický designér a v letech 2004–2020 pedagog Ateliéru tvorby písma a typografie UMPRUM. Těžištěm jeho práce, zmapované v publikaci To musí jít přečíst i potmě! (UMPRUM 2022), je design obalů hudebních nosičů. Věnuje se také knižní úpravě, ilustraci a tvorbě logotypů. Jeho díla jsou zastoupena v mnoha galeriích a soukromých sbírkách.
Kniha Typomřížky od Filipa Blažka je koncipována jako komentovaná a ilustrovaná vzorkovnice mřížek a layoutů pro tisk i digitální média. Mřížky jsou uspořádány do kapitol dle složitosti: od těch nejjednodušších, určených pro beletrii či poezii, po komplexní mřížky vhodné pro periodika, umělecké monografie či webová portfolia. Jednotlivé gridy jsou vysvětleny prostřednictvím srozumitelných schémat, která reprezentují uspořádání textů, titulků a ilustrací. Pro pochopení kontextu knihu doprovází teoretická stať, jež shrnuje historický vývoj využívání mřížek v grafickém designu a poukazuje na výhody (i nevýhody) různých typů mřížek. Příklady layoutů vycházejí především z autorovy zkušenosti, ale také z reálných projektů dalších designérů, a zohledňují aktuální potřeby studentů i pokročilejších tvůrců tiskovin a elektronických publikací či webů. Publikaci, která je volným pokračováním velmi úspěšné a oceňované Typoknihy (1. místo v soutěži Nejkrásnější česká kniha roku 2020 v Kategorii učebnice a další didaktické pomůcky), graficky upravil a ilustracemi doplnil autor.
FILIP BLAŽEK je grafický designér, typograf a publicista, autor bestselleru Typokniha (2. rev. a dopl. vyd. / UMPRUM 2022) a spoluautor Praktické typografie. V současné době působí v grafickém studiu Designiq a jako odborný poradce se podílí na projektu Identita, který mapuje český grafický design 20. století.