Ondřej Vicena

Česká republika °1988 

výzkumné zájmy: geneze designu brýlí, móda, volné umění

příslušnost: Umprum Praha 

Ondřej Vicena, je český umělec a absolvent Ateliéru nových médií I na Akademii výtvarných umění v Praze. V současné době pokračuje v doktorandském studiu v Ateliéru produktového designu D3 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Je fascinován historickými slohy a módami. Působí jednak ve sféře užitého umění především díky své kolekci luxusních brýlí Optiqa a jednak ve volném umění, kde je známý pro své citlivé instalace. V roce 2021 získal ocenění na mezinárodním festivalu Designblok v kategorii Mimořádný počin za výstavní projekt Brejle a Okuliare, Design brýlí v Československu. Tento projekt byl následně vystaven v Chebu, Praze, Bratislavě a Prostějově a vyšla k němu stejnojmenná publikace. 

Nemusíte nutně nosit brýle, abyste ocenili nejnovější výstavu v Galerii UM Brejle a okuliare, Design brýlí v Československu. Expozice vás zasvětí do historie československé výroby brýlových obrouček a seznámí s dalším směřováním tohoto obzvlášť v minulosti opomíjeného řemesla. Ondřejovi Vicenovi se podařilo toto odvětví zmapovat a dokázat, že i přes mnohá omezení vznikaly v tehdejší Okule Nýrsko a v dalších továrnách československých výrobců brýlí  designérské poklady srovnatelné se světovou produkcí.

CZECHOSLOVAK EYEWEAR EAST 

Brýle jsou v krajině bývalého Československa neprávem opomíjenou kapitolou designu a módy. Může za to zejména fakt, že byly dlouhou dobu považovány za korekční pomůcku, vadu,  kterou je lepší skrývat a nehledat v ní krásu.

„Brejlařina“, jak byl u nás v minulosti obor spjatý s výrobou brýlových obrub nazýván, se tak stala zapomenutou etapou řemesla, o kterém toho bylo doposud zpracováno jen velmi málo.

Přesto existují rozsáhlé prameny, ze kterých je patrná tradice a kvalita československého návrhářství v odvětví oční optiky a to i v porovnání se světovou produkcí.

Jak tedy vypadaly tvary brýlí, které se vyvážely z tehdejšího Československa do celého světa a na jak vysoké úrovni byl brýlový design u nás, to v současnosti zůstává zcela neprobádaným územím.

Na československý design brýlí se však musíme dívat z širší perspektivy. Naše brýle byly nedílnou součástí brýlového průmyslu bývalého východního bloku, které do velké míry čerpalo ze západní produkce. 

V socialistickém bloku existovaly firmy jako československá OKULA Nýrsko spolu s DIOPTROU Turnov. 

Projekt Ondřeje Viceny si tak klade za cíl zmapovat a vyzdvihnout tradici spojenou s vývojem brýlového řemesla na území Československa a dát ji do kontextu s dědictvím designu brýlí v zemích bývalého východního bloku současným pohledem.