Česká republika, *1965
Oblast zájmu: fotografie, film, umění, sociální přesahy, historie
Pavlína Vogelová je kurátorkou fotografie a filmu Oddělení novodobých českých dějin Historického muzea Národního muzea. Vystudovala na Ústavu filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Působila v Moravské galerii ve sbírkách fotografie a moderního a současného umění. Zajímá se o intermediální přesahy fotografie a filmu ve vztahu k vědě, historii, umění a vzdělávání. Je členkou redakční rady časopisu Fotograf Magazín. Realizovala řadu výstavních a publikačních projektů, například Fotografie práce a zahálky (2022), Sbírky & politika (ve spolupráci s Tomášem Kavkou a Jolanou Tothovou, 2022), Antonín Kratochvíl. David Bowie. Looking for the Light (ve spolupráci s Michaelem Perssonem 2022), Antonín Kratochvíl. Fotoeseje (2020), Prostor, film a muzeum (2019), Jaromír Roller. Přesahy amatérské fotografie aneb jazz v rodinném albu (2018), Karel Kuklík. Fotografický dialog s krajinou (2017) nebo Jan Calábek (2013).
O ČLOVĚKU: ČESKÁ SOCIÁLNÍ FOTOGRAFIE 1918–1939.
KONFLIKT SUBJEKTIVITY, OBJEKTIVITY A MANIPULACE V ZRCADLE HISTORIE, POLITIKY A UMĚNÍ
Disertační práce analyzuje téma sociálního fotografického obrazu v letech 1918 až 1939. Objasňuje fotografické formy, styly, produkční a komunikační sítě a mechanismy, jež vstupují do společenského, politického, ekonomického, kulturního i uměleckého meziválečného dění. Redefinuje, co stojí za fotografií ve významu sociální a zabývá se motivy, případně modelovými vzorci, které utvářejí sociální rozměr obrazu. Hledá odpověď na otázku, za jakých okolností může být fotografie vzhledem k realitě sociální a do jaké míry může sociální obraz tuto realitu měnit. Ve vymezeném období od vzniku Československa roku 1918 do souhrnné přehledové výstavy Sto let české fotografie v roce 1939, jsme vytyčili tematický rámec, ve kterém se zabýváme formami a funkcemi sociálního fotografického obrazu.