Sarah Dubná
(*1993, Francie)
Sarah Dubná je vizuální umělkyně žijící a pracující v Praze. V roce 2020 zakončila studium na Akademii výtvarného umění v Praze prací, v níž kombinuje svůj charakteristický zájem o kresbu v prostoru a téma péče o včely. Včelám se věnuje jak profesně, tak i tematicky – včely se však nestávají v jejích dílech jen předmětem jakéhosi příběhu, ale spíše důležitým aktérem poukazujícím na paraziticko-symbiotický vztah mezi lidským a ne-lidským. Tak, jako Dubná hledá ve své práci tatérky hranice snesitelnosti a propustnosti materiálu (ať už je jím textil, zeď nebo lidská kůže), tak i včela bodá do těla, aby ho léčila a zraňovala zároveň. Kromě včel pak do její tvorby vstupují i další organismy nebo rostlinné druhy (jako například kopřivy), k nimž si Dubná hledá cestu v rámci diskurzů posthumanismu a queer teorie.
Od roku 2019 vystavuje na sólo i skupinových výstavách (např. Temná noc v duše v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě, 2021, nebo na festivalu 4+4 dny v pohybu, 2020) a podílela se na publikacích o tetování mimo salóny (Poke Poke Poke 2, 2020 a Poke Poke Poke 3, 2022).
Výzkumný projekt se opírá o vlastní zkušenost v oblasti tetování, včelařství, umělecké praxe a queer identity a zaměřuje se na zkoumání principu bodnutí jakožto metody vzájemného dorozumění a způsobu vyprávění. Práce si klade za cíl prozkoumat dvě tematické roviny, a to možnosti mezidruhové komunikace skrze ohledávání vlastní identity bodavého živočicha, kdy tatérská jehla mimikuje bodavou schopnost včel a dalších bodavých živočichů včetně žahavých rostlin. Druhá rovina se bude soustředit na otázku queer tělesnosti ve spojitosti s tetováním jako způsobu vyprávění o vlastním těle.