Projekty z UMPRUM na výstavě Tiše usilovat o krásu
2. 11.–28. 11. 2024
Galerie 1, Štěpánská 47, Praha 1
otevřeno po-pá 9:00 – 18:00, so-ne (včetně svátků) 10:00-18:00
Výstava Tiše usilovat o krásu je přehlídkou živých řemesel, na které bude k vidění více než 40 předmětů 20 autorů. Nebudou mezi nimi chybět ani studenti a studentky, či vyučující UMPRUM. Zastoupeny budou například vybrané práce úspěšného projektu Ateliéru textilu a Ateliéru K.O.V. VLNA.
Tématem výstavy jsou zvykoslovné předměty. Autoři navazují na tento nesmírně zajímavý výtvarný jev lidového umění, pokouší se lidové obyčeje a zvyky znovu začlenit do soudobého života a uchovat tak hodnotu tohoto kulturního dědictví. Abstraktní hodnoty jako vděčnost, pomíjivost, soucit či přání, aby nás někdo miloval, převádí do předmětů, které nás denně obklopují a které používáme. Vzniklé objekty mohou kromě své praktické nebo dekorativní funkce také vybízet k interakci s nimi, k zamyšlení nebo ke krátkému nahlédnutí do sebe sama. Obřady, symboly a poselství se tak mohou vrátit do našich životů v nové formě a vybídnout k tichému zastavení uprostřed světa.
Na výstavě bude zastoupeno celkem šest různorodých prací projektu VLNA, na kterém spolupracovali studující Ateliéru textilu a Ateliéru K.O.V. Tématem Fashion and Fetish se zabývá projekt Zuzany Kotrbové a Doriana Komárků, kteří se ptají, do jaké míry je prožitek z dotýkání materiálu sexuální. Vlna jako rituál byla zpracována Kristýnou Hnídkovou a Janou Novotnou. Vztahem těla a zdraví se inspiruje práce „Do we remember how it felt? Pamätáme si aký to bol pocit?“ Simony Svitkové a Jana Petrů. Podobné téma, „Jak si oblékat hodné bakterie“ zpracovávaly Barbora Tetaurová a Eliška Gogolová. Nad globálním trhem s vlnou a jejím dovozem z dalekých zemí se pozastavuje edukativní společenská hra Ireny Krištofové a Laury Sofía Diaz Torres „How did we get tangled up in the wool industry?“. S historickými technikami úpravy rouna čechráním pracuje projekt Dity Koubek a Daniely Rychlé „Může být technika čechrání vlny využita jako metoda pro spolupráci?“.
V kurátorském výběru jsou zahrnuty i hrnce koutňáky, které jako svou diplomovou práci vytvořila nyní absolventka Ateliéru keramiky a porcelánu Jana Štefková. Její práce mapuje duchovní a sociální aspekty rituálního ukončení šestinedělí. Konkrétně v těchto hrncích dostávaly ženy po porodu slepičí polévku na posilněnou.
Nebude chybět ani Oltář pro keramickou dílnu designérky a pedagožky Ateliéru keramiky a porcelánu Terezy Slukové, která tematicky navazuje na cechovní ochranné předměty, které měly zajistit zdar díla. Společně s Milanem Pekařem vystavují také domácí relikviář – keramické Truhly na vzácnosti.
Výchozí idea projektu Krásná práce, který výstavu organizuje, představuje řemesla a lidové umění v nových souvislostech. Staré zapomenuté techniky vrací s hlubokým respektem do přítomnosti. Zakladatelka projektu Krásná práce Klára Hegerová usiluje o to, aby se české rukodělné výrobky staly vzorem pro nový životní styl. Obnovuje hodnoty návratu k přírodě, potřebu vlastního zakotvení, pocit hrdosti na naše tradice s důstojností, která jim náleží.