Krásná práce - Ateliér produktového designu oživuje tradiční řemesla

Ateliér produktového designu UMPRUM ve spolupráci s projektem Krásná práce oživuje tradiční řemesla

12. 9.–30. 9. 2023

Pražský dům v Bruselu, Avenue Palmerston 16, Brusel, Belgie

Otvírací doba: Po—Pá 9—17 hodin / ostatní časy a víkendy dle domluvy na praguehouse@praha.eu nebo tel. +32 2 230 94 91

 

 

Ateliér produktového designu UMPRUM se pravidelně prezentuje na prestižní přehlídce Brussels Design September. Nejnovější výstava Krásná práce, která vznikala ve spolupráci se stejnojmenným projektem, bude již desátou prezentací ateliéru na této akci.

Krásná práce - Ateliér produktového designu oživuje tradiční řemesla

Projekt Krásná práce se věnuje lidovým řemeslům, jejich oživení a zapojení do současného života lidí. Vychází z tradice organizací Družstevní práce a Krásné jizby. Mimo jiné spolupracuje i s uměleckými školami. Jedním z aktivních členů je právě Ateliér produktového designu UMPRUM, který vedou Michal Froněk s Janem Němečkem. Pod jejich vedením studentky a studenti vytvořili vlastní kolekce výrobků, ve kterých připomínají, oživují a posouvají dál tradiční řemeslné techniky.

Výběr devíti různorodých realizací bude k vidění na výstavě v Pražském domě v Bruselu. Práce by bylo možné pomyslně rozdělit do tří kategorií – móda, jídlo a struktura. Mladí designéři zde aplikují stará, mnohdy zapomenutá řemesla a oživují je v nových, současných formách.  

„Práce pro projekt pro nás byla velkou výzvou. Nešlo jen o nastudování řemeslných postupů, přípravu potřebných surovin a zvládnutí technologií. Hledali jsme nové cesty, jak tradiční řemeslo uplatnit v současné době. Pokládali jsme si otázky, jaké má v dnešní společnosti místo. V některých případech jsme zjistili, že se vybraný druh řemesla běžně používáme v jiné formě v modernizované výrobě, nebo jde tradiční postupy obohatit novými technologiemi, tak aby měly šanci v současné konkurenci obstát. Jindy mu stačilo dát srozumitelnější formu pro dnešní společnost a podpořit tak narativ užitečnosti řemesla v dnešní době“, přibližuje proces tvorby a aplikaci původních řemesel do současnosti jeden z autorů a kurátor výstavy Adam Kvaček.

Adam Kvaček se ve své práci zaměřil na zpracování orobince. Výsledkem projektu Orobincová propaganda je taška a série fotografií poukazující na současnost řemesla a jeho konkurenceschopnost.  Podobný přístup zvolila i Tereza Bláhová, která modernizovala horňáckou výšivku. Pracuje nejen s motivy a vyšíváním, ale i střihy krojů. Ze zdobení oděvů, nebo kabelek rybími šupinami vychází Sofia Artemeva.  Navrhla kolekci doplňků, přičemž respektuje původní určení materiálu, zároveň však experimentuje s jeho využitím v úrovni šperku. Ivo Jedlička reaguje na rostoucí oblibu pečení domácího chleba. Navrhl tedy kolekci nástrojů, které usnadní jeho přípravu. Kombinuje zde například hrnčířství, nebo kartáčnictví. Podobně pracuje i Karolína Vintrová, která se zaměřila na fermentaci potravin. Z dalších řemesel můžeme jmenovat nožířství, pasířství, řezbářství nebo zpracování kůže.

„V tomto projektu bylo pro studenty zásadní setkání s realitou někdy i zanikajících řemesel a hledání jejich udržitelnosti do budoucna. Povedlo se jim převést techniky do potřeb 21. století. Toho by nikdy nemohli dosáhnout bez možnosti spolupráce s mistry starých technologií, seznámení se s nimi a řemeslem. Díky tomu získali nový pohled na věc a respekt k řemeslu“, hodnotí přínos této spolupráce vedoucí ateliéru, designér Michal Froněk.

Aby byla vyzdvižena velmi komplexní práce i hodnota řemesel, byl k výstavě vydán katalog. Kromě popisu jednotlivých prací obsahuje i eseje mladých autorů, kteří sdílejí zkušenosti ze spolupráce s mistry ve svém oboru, vlastní tvůrčí cestu i plány, jak tradiční um a postupy využívat i v budoucnosti. Katalog lze vnímat i jako návod, jak lze tradiční obory a postupy uchovat a rozvíjet i v budoucnosti.

Výstava Krásná práce, která dokazuje, že i upadající řemesla mohou být moderní a aktuální, bude k vidění v Pražském domě v Bruselu až do 30. září.


Vystavující: Sofia Artemeva, Tereza Bláhová, Miloslav Chytil, Ivo Jedlička, Sára Kučerová, Adam Kvaček, Jan Lechner, Mikuláš Procházka, Karolína Vintrová
Kurátor výstavy: Adam Kvaček
Pedagogické vedení: Michal Froněk a Jan Němeček (vedoucí ateliéru), Michal Malášek (odborný asistent)
Produkce a návrh instalace: Adam Kvaček, Ivo Jedlička, Jan Lechner
Grafika: Oskar Koutný
Foto: Samuel Alexander Petráš, Adéla Zlámalová, Dominik Bek, Petr Jelen, Karolína Kadlčáková, Petr Žemla, Barbora Hostašová, Lenka Glisníková a Karolína Matušková, Silvie Leitmenová

 

 

 

Vystavené práce vznikly ve spolupráci s nadačním fondem Družstevní práce a jeho projektem Krásná práce (www.krasnaprace.org, IG: krasnaprace)

Výstava vznikla ve spolupráci s Pražským domem v Bruselu

Výstava byla podpořena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky