Česko v Bruselu dokazuje, že tuzemský design patří ke světové špičce

Výstava u příležitosti druhého českého předsednictví v Radě EU, s názvem „Design a transformace“, představí v Bruselu historii, současnost a vizi českého designu

Česko v Bruselu dokazuje, že tuzemský design patří ke světové špičce

U příležitosti předsednictví České republiky v Radě Evropské unie připravila Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně, Úřadem vlády ČR a dalšími vládními institucemi výstavu „Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020“. Dvě části výstavy budou k vidění v Pražském domě  v Bruselu (od 8. září do 2. října) a v Design Museu Brussels (od 7. září do 8. ledna). Návštěvníci si budou moci prohlédnout produkty významných českých firem a značek spolupracujících s předními českými designéry. Doprovodný program bude zahrnovat přednášky, workshopy a hudební produkce.

Výstava ukazuje, že pod pojmem český design se ukrývá celá řada pozoruhodných výrobků a děl. Sleduje vztahy transformace společnosti a designové produkce. Neukazuje pouze krásné předměty, ale snaží se přiblížit pozadí jejich vzniku – příběhy firem, které svými osudy dokumentují specifika středoevropské situace – staleté kulturní a řemeslné tradice a zároveň neustálé proměny státních útvarů, ekonomických a politických rámců.

Rektor UMPRUM, Jindřich Vybíral, upřesňuje: „Design sám dnes prochází transformací, v jejímž důsledku se designéři a designérky vedle vytváření reálných, na trh orientovaných produktů snaží navrhovat také hypotetické možnosti, utopické koncepty a alternativní ‚proti-produkty‘. Nejen současný design hledá odpověď na problémy, které před námi vyvstávají v dobách transformace a krize – a na to vše se snaží výstava poukázat.“

Kurátorka výstavy, Daniela Kramerová, dodává: „Jedním z hlavních témat jsou diskontinuity – schopnost reagovat na změny a navazovat na přerušované tradice v současném myšlenkovém a technologickém kontextu. Transformace tradiční inspirace je tak obsažena například ve foukaných skleněných svítidlech firmy Bomma dekorovaných robotickým brusem, v dílech současných designérů a studentů inspirovaných cibulovým dekorem porcelánu, či v nejnovější kolekci sedacího nábytku firmy TON, v níž se švédští autoři ze studia Claesson Koivisto Rune inspirovali modernistickým křeslem Josefa Hoffmanna z roku 1930. Vedle lokálních specifik tak prezentujeme světový rozměr českého designu (spolupráci se světovými tvůrci i úspěšné realizace českých tvůrců v řadě zemí).”

„Stojíme před úkolem posílit společenské uvědomění firem, jejich ochotu podílet se na společné prezentaci a na budování státní značky. A to jak z idealismu a přesvědčení, tak s vidinou dlouhodobého profitu, který mohou výrobci posílením prestiže českého designu získat. Možnost prezentovat naši práci jinak než účastí na veletrhu odpovídá hodnotě kulturního kapitálu, který dnes Česká republika má,“ doplňuje prorektor UMPRUM Radek Sidun.

 

Vernisáže:

6. 9. 2022 – Design Museum Brussels, Place de Belgique - Belgiëplein, Brusel, Belgie
7. 9. 2022 – Pražský dům v Bruselu, Avenue Palmerston 16, Brusel, Belgie

Trvání výstavy:

7. 9. 2022 – 8. 1. 2023 – Design Museum Brussels, Place de Belgique - Belgiëplein, Brusel, Belgie
8. 9. 2022 – 2. 10. 2022 – Pražský dům v Bruselu, Avenue Palmerston 16, Brusel, Belgie

Transportní lůžko, Sprint 200, 2022, DIVAN DESIGN, LINET, foto: archiv LINET
Samorost 3, 2016, Amanita Design, foto: archiv Amanita Design
Picante, 2021, PÁR & Eliška Horčíková, spolupráce: Matěj Činčera, PÁR, foto: Jan Kloss
Krystalické váz: Trumpetka, 2021,  Milan Pekař, foto: Viktorie Macánová
Jídelní souprava Bohemia Cobalt, 2005, Jiří Pelcl, Český porcelán, foto. archiv Český porcelán
Vest Unicorns, 2021, Tereza Rosalie Kladošová, foto: Vojěch Veškrna
Michal Froněk, Olgoj Chorchoj, TIM, 2017 a 2022, BOMMA, foto: Vojtěch Veškrna
Strážnický modrotisk, 2022, foto: Vojtěch Veškrna
Swell, kolekce konferenčních stolků, 2021, Terezie Lexová & Štěpán Smetana, foto: Vojtěch Veškrna
Herbarium, Lasvit Design Team, 2020, Lasvit, foto: archiv Lasvit
Židle č. 822, 2022, Claesson Koivisto Rune, TON, foto: archiv TON