Design Museum Brussels - vystavující

Medailony vystavujících: Expozice v Design Museum Brussels

Expozice v Design Museum Brussels představuje na příbězích 12 vybraných firem a projektů fenomén českého designu. Zaměřuje se především na specifické období uplynulých 30 let.  Kromě produktů samotných výstava prezentuje i související transformaci společnosti a designové výroby a sleduje nové strategie a způsoby, jak designéři přistupují k dnešním technologickým, ekologickým a etickým výzvám.

Design Museum Brussels - vystavující

Amanita design
Amanita design je jedním z důkazů, že je český videoherní průmysl na vzestupu. Značka, kterou založil absolvent ateliéru Filmové a televizní grafiky UMPRUM Jakub Dvorský, je známá pro své výtvarně kultivované animace inspirované přírodou (Samorost či Botanicula), technologií (Machinarium či Creaks) a psychedelií (Chuchel či Happy Game), precizně promyšlené herní příběhy, stejně jako pro výjimečně kreativní hudební složku.. Jedním z pilířů značky je důraz na kvalitu; proto je pro Amanita design typické, že dopředu nesděluje termíny, kdy své hry uvede na trh. Na jednotlivých dílech tak tým pracuje i několik let k naprosté spokojenosti všech zúčastněných autorů. V současné době studio připravuje novou hru Phonopolis.

 

Bomma
Bomma, jedna z předních firem zaměřujících se na práci se sklem, pracuje s předními designéry a vyrábí křišťálová svítidla, která balancují na hranici toho, co je lidsky a technologicky možné. Propojuje kreativitu spolu s precizním zpracováním a představuje tak pozoruhodnou symbiózu mezi moderními technologiemi a tradičním řemeslem. Během své existence značka pracovala se světovými designéry a ateliéry, jako je Olgoj Chorchoj, Big-Game, Jan Plecháč & Henry Wielgus nebo Kateřina Handlová. Každý rok přichází s několika novými kolekcemi a rozšiřuje tak svým zákazníkům představy o tom, co je ve sklářském designu možné.

 

Botas / PÁR
V roce 1949 vznikl spojením 12 obuvnických podniků národní podnik Botana, který v roce 1963 začal vyrábět sportovní obuv značky Botas. V botaskách soutěžili slavní českoslovenští sportovci – na nohou je tak měli například Věra Čáslavská, Jiří Raška nebo sourozenci Romanovi. V roce 2009 Českou republiku dobyla produktová řada Botas 66, inspirovaná klasickým volejbalovým modelem z roku 1966, kterou navrhli studenti UMPRUM – Jan Kloss a Jakub Korouš. Na zkušenosti v obuvnické a marketingové oblasti navázal Jan Kloss, který spolu s  Darinou Zavadilovou v roce 2019 založili novou lifestylovou značku bot PÁR, na jejichž vývoji spolupracovali s designérkou Eliškou Horčíkovou. Důraz na využívání minima materiálů a zero-waste výrobu, kombinují tvůrci s extravagancí a hravostí designu. Krátce po svém uvedení začala kolekce PÁR sklízet zasloužená ocenění.

 

Český porcelán, a.s.
Porcelánka sídlící v Dubí od roku 1864 přežila změny státního zřízení či hospodářského uspořádání i několik válečných konfliktů. Jako jediná ze čtyř výrobců na světě stále dodržuje tradiční technologii výroby porcelánu s  cibulovým vzorem. Dekorace modrým barvivem s příměsí kobaltu patří k  nejstarším výrobním technikám, které se v současnosti používají. Tradiční produkci doplňuje invence současných designérů. Kolekce Bohemia Cobalt, ve které Jiří Pelcl propojil cibulový dekor se současnou tvarovou úsporností, sklidila úspěchy na  EXPO v Miláně, stejně jako ocenění Future Design Award Seoul. To jen dokazuje, že existuje vysoká poptávka po tradičním českém porcelánu, kterou značka Český porcelán dokáže naplnit.

 

Egoé
Sortiment značky Egoé je poměrně široký. Všechny její výrobky se ale točí kolem myšlenky pohodlného pobytu ve venkovním prostoru. Od lyží a dalšího sportovního vybavení přes grily a doprovodné vybavení až po řešení dopravní infrastruktury, jako jsou železniční stanice nebo autobusové zastávky. Výrobky Egoé se vyznačují téměř neviditelným designovým řešením, které upřednostňuje funkčnost. Kvalita jejich designu je všeobecně uznávána, což dokládá řada mezinárodních prestižních ocenění. Radek Hegmon, šéfdesignér a zakladatel Egoé, se také významně podílí na popularizaci designu v České republice a na Slovensku jakožto autor každoroční podzimní přehlídky Sklizeň designu.

 

LINET
LINET je díky kombinaci moderních technologií i materiálů, ergonomie a progresivního designu jedním z předních globálních výrobců nemocničních postelí. Značka byla založena v roce 1990 Zbyňkem Frolíkem, bývalým technickým ředitelem pražské nemocnice Motol, a od té doby se rozšířila už na 120 světových trhů. Její výrobky získaly svůj charakteristický design díky spolupráci s českými kapacitami průmyslového designu, Ivanem Dlabačem a Jiřím Španihelem. Společnost tak má už více než 150 patentovaných vzorů a zaměřuje se na vše od prenatální a gynekologicko-porodnické péče, přes intenzivní a ošetřovatelskou péči, až po produkty pro seniory.

 

Prusa Research
Prusa Research (Prusa Research 3D printers) je jedním z největších světových výrobců 3D tiskáren. Značka byla Josefem Průšou založena v roce 2012 po tom, co se jako vývojář připojil do projektu RepRap. Od té doby se jeho společnost rozrostla a nyní dováží své tiskárny do 160 zemí napříč všemi kontinenty. Hlavními pilíři produktů Prusa Research je jejich technologický vývoj, stejně jako silné napojení na komunitu tvůrců. Společnost tak kromě 3D tiskáren a potřebných materiálů poskytuje také Prusa Slicer, bezplatný software pro přípravu návrhů tisku, webovou stránku Printables nebo program Průša for Schools, v rámci kterého pravidelně daruje tiskárny i materiály vzdělávacím institucím. Podle žebříčku Deloitte se v roce 2018 stala nejrychleji rostoucí technologickou společností ve střední Evropě. Ml Original Prusa i3 printer navíc patří mezi nejrozšířenější 3D tiskárny na světě.

 

Strážnický modrotisk
Strážnický modrotisk je jedna ze dvou českých soukromých značek, které se zaměřují na výrobu tradičního modrotisku. Na počátku 20. století byl založen rodinou Jochových a od té doby až dodnes vyrábí textil, oblečení, doplňky do domácnosti i papírenské potřeby. Při zhotovování je na látku pomocí dřevěných forem nanášena krycí hmota a po jejím zatvrdnutí se tkanina barví pomocí indigové lázně.  Následně se vypere, což odhalí předtím schovaný bílý vzor. Celý proces výroby modrotisku byl v roce 2014 přidán na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky a o 4 roky později se stal součástí také Seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO. V současné době značka spolupracuje s módními designéry a společně tak propojují moderní přístup k tvorbě umění spolu s tradičním manuálním procesem.

 

Škoda auto
Škoda auto (ŠKODA) je jednou z nejstarších dosud aktivních automobilových značek na světě – individuální mobilitě se věnuje už 127 let. V České republice dlouho představovala značku s nejvyššími prodeji i exporty, stejně jako jednoho z největších zaměstnavatelů v zemi. Byla založena v roce 1895 díky setkání dvou cyklistů – Václava Laurina a Václava Klementa, kteří v roce 1905 uvedli na trh první osobní automobil.. Od té doby společnost pracuje na zdokonalování technologie svých vozů i na tvorbě ikonického designu jednotlivých modelů. Díky své kvalitě i spolupráci s předními světovými designéry dokázala během své existence vyrobit už více než 25 milionů aut, které prodává po celém světě. Tým designérů Škoda auto,  vedený v současné době Oliverem Stefanim, představí letos nový vizuální směr, Modern Solid, který má znamenat největší proměnu designu od doby, kdy se ŠKODA AUTO stala součástí koncernu Volkswagen.

 

TON
Továrna v Bystřici pod Hostýnem, kterou v roce 1861 založil Michael Thonet se svými syny, je nejstarším místem na světě, kde se i navzdory změně vlastnických struktur nepřetržitě pracuje s technologií ručního ohýbání dřeva. Mezi  nejznámější modely, které zde vznikly, patří například světově proslulá židle č. 14, ikonická elegantní kavárenská židle. Od roku 1953 se pak pod značkou TON (Továrna na Ohýbaný Nábytek) v Bystřici vyrábějí židle, stoly, křesla či lavičky. Produkty jsou známé zejména pro svou kvalitu a nadčasovost, kterou udržuje spolupráce se současnými českými i světovými designéry (Alexander Gufler, Arik Levy, E-ggs, Tom Kelley, Lucie Koldová, Claesson Koivisto Rune), a inovace  podle současných trendů.

 

Textile Mountain
Společnost Textile Mountain založila v roce 2019 módní návrhářka, absolventka Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM Lenka Vacková. Nabízí výhradně zboží vyrobené z "deadstocku", zjednodušeně řečeno z textilu, který by jiné firmy vyhodily, protože už pro ně není použitelný. Kromě nevyužité průmyslové produkce odebírá Textile Mountain také látky a galanterii od jednotlivců – v sortimentu obchodu najdeme například materiály ze zásob módního návrháře Josefa Ťapťucha nebo "poklady" z domácích archivů švadlen a krejčích. Mimo tento sortiment nabízí Textile Mountain také workshopy šití s módními návrháři, například s Barborou Procházkovou, která v rámci svého projektu Sapience vytvořila kolekci vzorů určených pro tento účel. Textile Mountain má také významnou společenskou funkci: inspiruje a propojuje módní návrháře a designéry působící na místní scéně a motivuje zákazníky k vlastní výrobě jedinečných oděvů.

 

Unique Client
Příběh Unique Client začal v roce 2021 u Marka, studenta střední školy, který měl problém najít konfekci vhodnou pro svůj typ postavy. Studentky a studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi  UMPRUM pro něj vytvořili sadu oděvů pro každodenní příležitosti. Tím však příběh nekončí - ateliér nadále pomáhá a vyhledal další lidi, se specifickými potřebami v odívání, kterým může pomoci. V projektu Unique Client studenti revidovali stereotyp "standardní" postavy a "normálního" životního stylu či postojů. V dnešním módním průmyslu jsou velikosti a tvary oblečení podřízeny průměru – ale jen málo lidí má "průměrné" fyzické dispozice a představy o "normálním" životě jsou podobně individuální. Projekt Unique Client se stává příkladem tzv. inkluzivního designu, který odmítá ambice navrhovat výrobky vhodné pro všechny bez rozdílu, a naopak zdůrazňuje potřebu věnovat těmto odlišnostem pečlivou pozornost a považovat je za těžiště procesu navrhování. Tím naplňují zásadu, že oděvy by neměly být vyráběny pro každého, ale spíše s ohledem na individuální potřeby klienta.