Mladí čeští návrháři z Ateliéru designu oděvu a obuvi Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze doc. Liběny Rochové se zúčastnili soutěže společnosti BATA YOUNG DESIGNERS CHALLENGE 2017. Nejlepší návrhy dámské a pánské obuvi budou následně prodávány v největších prodejnách Baťa po celém světě.
Studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi pro Baťu
"Baťa věří v umění řemesla a v originální design. Proto je pro nás spolupráce s univerzitami tak důležitá. Je pro nás naprosto zásadní vyhledávat a následně podporovat mladé talentované designéry. Snažit se je zapojit a podporovat jejich růst. Jsme velmi pyšní na naši spolupráci s UMPRUM, konkrétně s ateliérem Liběny Rochové."
"V roce 2017 jsme uvedli u příležitosti prvního celosvětového Baťa Fashion Weekendu soutěž mladých designérů, kde skupiny talentovaných studentů z UMPRUM představily a odprezentovaly své originální projekty. Finalisté soutěže poté vlastnoručně vyrobili vzorky svých bot v naší továrně v Dolním Němčí,“ doplňuje Jana Barbati Chadová, globální marketingová ředitelka společnosti Baťa. Dva výherní návrhy, jeden mužský pár a jeden ženský pár, budou následně vyrobeny a prodávány v limitované edici v největších Baťa obchodech po celém světě.
„Jsme nadšení ze spolupráce s Liběnou a jejími studenty. Projekt byl velmi zábavný a designéři si užívali vymýšlení návrhů a následnou práci v továrně. Pokud jim tato naše podpora jednou pomůže v jejich budoucí kariéře, náš tým se bude cítit nesmírně hrdý,“ dodává Thomas Archer Bata, Chief Marketing Officer Global Bata.
„Po úspěšné spolupráci před pár lety jsme s radostí přijali tuto novou výzvu. Letošní projekt
s firmou Baťa je dotažením nápadu, že obuv bude prodávána po celém světě a studenti získají skutečnou reflexi trhu. Mimo to jsme také dostali nabídku, že studenti mohou získávat zkušenosti v ateliérech a studiích po celém světě. Velmi oceňujeme setkání s reálným trhem, díky čemuž je naplněna vize ateliéru, kdy je student veden ke znalosti přenést fashion art – svou volnou tvorbu – do konfekční formy“, říká ke spolupráci vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM doc. Liběna Rochová.
FINALISTÉ KATEGORIE DÁMSKÁ OBUV
Linda Zabilková
1. ročník navazujícího magisterského studia Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM
Návrh: „Change it!“
Myšlenka tohoto projektu navazuje na projekt Personal coat, kde Linda vytvářela kabát pro herečku Aňu Geislerovou. Kabát byl inspirovaný pánskými prvky, kabáty po dědečkovi, starými klasickými střihy a siluetami. Toto téma je Lindě blízké a i při navrhování bot byla inspirovaná pánskými prvky, pánskými elegantními polobotkami „oxfordkami“ a jejich tvarováním a střihem.
Nejzajímavějším prvkem bot je používání magnetů, které jsou součástí bot i dekorací. Nositel si vybere ozdobu a místo na botě, kam ji umístí. Změní tak celkový vzhled boty a ozdoby může měnit podle nálady nebo příležitosti. Samozřejmě je možné ozdoby nepoužít a nosit pouze elegantní a pohodlné boty. Tento design dává prostor kreativitě, variabilitě a individuálnímu přístupu nositele. Vyrobením ozdob se také využije mnoho zbytků materiálu a prostřihu, které by jinak byly odpadem.
Kateřina Hynková
2. ročník navazujícího magisterského studia Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM
Návrh: „A girl who leapth through time“
„Vkroč na cestu okleštěnou pravidly. Změň se v hrdinu, a dokud můžeš bojovat, jdi do toho mírumilovně. Nazuj a běž,“ jednoduše popisuje svůj designérský návrh Kateřina.
Strečové černé kozačky bez zapínání stačí jen nazout a běžet. Hlavní myšlenkou obuvi je jednoduchost bez spojovacího materiálu a doladění vzhledu streetwear s příchutí budoucnosti. Kozačky se díky poddajnosti pružného materiálu velmi dobře přizpůsobí danému lýtku. Tvar a linie obuvi sleduje kvalitu textilie v kombinaci s transparentní podrážkou. Díky oproštění od zapínaní obuv působí čistě a nadčasově. Jediným zdobným prvkem se stává prošívání na středu a na zadním dílu obuvi.
Antonína Záblocká
1. ročník navazujícího magisterského studia Ateliéru design oděvu a obuvi UMPRUM
Návrh: „Odette & Giselle“
Design bot je navržen pro primabalerínu Národního divadla Nikolu Márovou. Antonínu inspiroval tvar baletních špiček, způsob uchycení pomocí saténové stuhy a dynamika tvaru a pohybu. Což je tanec samotný.
Vznikly tři návrhy třech různých typů bot: vysokých kozaček nad koleno, kozaček ke kolenům a polokotníčkových bot. Každý pár dostal jména podle hlavních hrdinek oblíbených baletních rolí Nikoly – „Giselle“, „Aurora“ a „Odette“. I když hlavní inspirací jsou baletní špičky, rozhodla se oprostit od špičky samotné. Obuv by měla byt měkká a pohodlná pro každodenní nošení, a protože špička u baleríny trpí nejvíc, přišlo jí vhodné nechat ji otevřenou. Stélka boty je vyplněna molitanem pro větší komfort a pohodlí. Design boty „Giselle“ částečně kopíruje tvar baleríny. Antonína chtěla docílit čistoty tvaru, proto vytvořila střih bez zadního švu. Design boty „Aurora“ je vytvořen speciálně tak, aby se dal pomocí šněrování přizpůsobit na míru pro zákaznici.
Hedvábně-saténová stuha, která připomíná zavázání na baletní obuvi, se objevuje ve všech třech designech jako hlavní detail a způsob uchycení boty.
FINALISTÉ KATEGORIE PÁNSKÁ OBUV
Michaela Čapková
4. ročník bakalářského studia Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM
Návrh: „Socks in sandals“
Koncept obuvi vychází z typického českého zvyku – ponožek v sandálech. Cílem designérky bylo transformovat tento fenomén do pohodlné, ale dobře vypadající kožené městské obuvi. Ve spolupráci s firmou Baťa zrealizovala dva prototypy: prvním párem jsou uzavřené boty a druhý pár má otevřenou špici s volnou patou. Obuv může být jako vaše druhá kůže nebo pohodlné ponožky, protože použitá useň je velmi měkká a přizpůsobivá. Jako doplňkové komponenty zvolila designérka sportovní prvky – plastové spony a žebrovaný úplet, čímž chtěla transformovat kůži do nové formy a shodit její luxusní podobu.
Původně byla obuv navržena pro muže, ale ve skutečnosti ji může obouvat kdokoliv,
v podstatě jde tedy o unisex typ. Nezáleží zde na genderu – záleží pouze na pocitu nositele.
Adam Kost
2. ročník bakalářského studia Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM
Návrh: „Straight black“
Adam Kost byl při navrhování bot „Straight black“ inspirován strukturální linií architektury, jejíž obraz vložil do černého šněrování. Vytvořil obuv, která je vhodná pro městský život muže i ženy. Kontrastní oranžová podšívka a žíhaná podrážka jen dávají vyniknout jednotlivým detailům, které směřují k harmonickému celku.
Barbora Procházková
1. ročník navazujícího magisterského studia Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM
Návrh: „Feri’s“
V tomto projektu studentka spolupracovala s Dominikem Ferim, mladým českým politikem, studentem a muzikantem. Barboru zaujal především Dominikův smysl pro módu a styl. Vznikl tak ucelený koncept oděvu a obuvi.
Design obuvi je aplikovatelný jak pro vyzrálého gentlemana, stejně tak pro lifestylové mládí. Boty se dají nosit s oblekem nebo také s koženou bundou. Hlavní inspirací byla pánská obuv z viktoriánského období v Británii. V pojetí studentky se jedná o redesign historické boty
v novodobém pohledu 21. století. Obuv je nadčasová a současná zároveň. Tato myšlenka je vyjádřena především kontrastem mezi leštěnou částí s asymetrickým perforem, který zastává klasický styl boty, a barevně kontrastní podešví, která evokuje moderní obuv.