28. 3.–29. 6. 2025
Vernisáž 28. 3. 2025 od 18 hodin
Veřejný sál Hraničář, Prokopa Diviše 1812/7, Ústí nad Labem
Výstava Podklady pro uvažování je zahájením nového výstavního cyklu, jež se věnuje výzvám veřejného prostoru. Mezi vystavujícími se mimo dalších představí studující Ateliéru architektury I a dále absolventi Iveta Šalamounová (Ateliér designu nábytku a interiéru), Vladimír Pelcl (Ateliér Intermediální konfrontace). Součástí slavnostního zahájení bude hudební vystoupení absolventky Ateliéru volného umění III Anny Černíkové, vystupující pod pseudonymem A/C.
Výstava připravovaná ve spolupráci kurátorského týmu Šárky Zahálkové a Václava Šafky společně s dalšími odbornicemi a odborníky i hraničářským kolektivem nese název Podklady pro uvažování. Zahájení proběhne v pátek 28. března v 18:00.
Podklady pro uvažování by se daly popsat jako soubor informací, faktů, argumentů nebo jiných dat, od kterých se odvíjí rozhodování na různých institucionálních či systémových úrovních. Jsou to základy, na kterých lze stavět úvahy, formulovat závěry či hledat řešení problémů. V případě výstavy pro Galerii Hraničář v Ústí nad Labem se jimi stávají v minulosti uskutečněné umělecké a výzkumné projekty a záznamy happeningů či intervencí umělců a umělkyň pohybujících se napříč médii a žánry. Ač vznikaly v různých časoprostorových souvislostech a reagovaly na problémy a výzvy odlišných míst a situací, mohou být v mnohém inspirací pro alespoň některé aktuální ústecké výzvy, související s urbanistickým rozvojem města, budoucími změnami jeho krajiny a životem v něm.
Jedna z vystavujících, umělkyně, výzkumnice a pedagožka Markéta Kinterová například v rámci své praxe uskutečňuje performativní procházky, jež rozšiřují pole vnímání a skýtají jiné možnosti čtení veřejného prostoru. „Jako průvodcovská autorita přes mikrofon kordonu účastnictva do sluchátek sděluje podstatné informace o problémech koncipování soudobých měst. Stojí v popředí, vede celou skupinu ulicemi, prostranstvími i zastřenými zákoutími a především nás ponouká k přemýšlení o místě, na kterém se nacházíme,” přibližuje projekt Václav Šafka, jeden z kurátorské dvojice. Autorský audiovizuální záznam jedné z takových procházek je součástí expozice, v průběhu trvání výstavy pak tento formát performativní procházky s umělkyní proběhne také přímo v Ústí nad Labem.
Architektka Karolína Kripnerová a vizuální umělec Janek Rous se ve své tvůrčí práci dlouhodobě věnují sociálním otázkám. V roce 2024 pro pražskou galerii VI PER připravili ve spolupráci s ilustrátorkou Magdalenou Rutovou výstavu, v níž vedle sebe postavili newyorský a pražský kontext krize bydlení. Extrakt jejich projektu vnášíme prostřednictvím výstavy do rámce města Ústí nad Labem. Krátké herní příběhy čtyř charakterů ze skupin obyvatel výrazněji ohrožených bezdomovectvím zprostředkovávají možnosti či naopak překážky, které současný sociální systém vytváří. V závěru každého herního příběhu postavy přebírají iniciativu samy a divákům vyjeví vlastní představu o možném řešení jejich situace, která se zakládá na příkladech dobré praxe známých ze zahraničí.
„Umělecké podklady pro uvažování jsou v rámci výstavy rozprostřeny v bezpečném hájemství galerijních prostor Hraničáře. Naším záměrem je vytvořit otevřenou složku, kterou lze svobodně listovat a čerpat z ní. Díla zde prezentujeme, aby podněcovala představivost, aby aktivizovala,” dodává spolukurátorka projektu Šárka Zahálková. To důležité se děje totiž venku v časoprostorové hmotě veřejného dialogu, v níž kontinuálně ladíme své představy do společných vizí o sdílené budoucnosti. Právě ty pro Ústí nad Labem nyní nabývají značné důležitosti, a to nejen ve smyslu tvorby nového územního plánu.
Část galerijního prostředí je věnována rovněž prezentacím nových návrhů a projektů pro město Ústí nad Labem od studentek a studentů z ateliéru Architektura I na pražské UMPRUM. „Město Ústí nad Labem neustále čelí hrozbám vyvolaným globálními i státními silami – ať už je to těžba surovin v okolí nebo přímo ve městě, průmysl znečišťující životní prostředí a půdu nebo příslib vysokorychlostní železniční tratě, který ovlivňuje život obyvatelstva příslibem ekonomického růstu. Je čas zamyslet se nad tím, jak se toto roztříštěné, zkoušené a dobývané město, které neustále čelí necitlivým demolicím/intervencím/přestavbám, může stát dobrým místem pro život všech,“ popisuje pozadí zkoumání města architekt a vedoucí ateliéru M. Arch. Andrew Kiel. Studující v ateliéru pracují v letním semestru na hledání autentických situací a prostor, které mohou zlepšit život zdola a zároveň zohlednit přítomnost neviditelných aktérů – nelidských bytostí, menšin, bývalých i současných obyvatel, historických vrstev.
Součástí výstavy bude bohatý doprovodný program složený z procházek, besed, projekcí, edukativních aktivit, workshopů a dalších formátů. Nedílnou součástí projektu je i sběr podnětů spjatých s životem v Ústí nad Labem. Výstupy z tohoto průzkumu se stanou východiskem pro uměleckou intervenci do veřejného prostoru Ústí nad Labem, jejíž realizace je plánovaná na letní období.
Vystavující: Bára Bažantová, Virág Bogyó, Epos 257, Andreas Gajdošík, Oskar Helcel, Kája Hru, Markéta Kinterová, Karolína Kripnerová & Janek Rous, Tomáš Moravec, Eliška Perglerová & Iveta Šalamounová, Tadeáš Polák, Vladimír Turner, studující Ateliéru architektury UMPRUM a další
https://hranicar-usti.cz/program/podklady-pro-uvazovani/