Architektura II
Ateliér architektury II: Future Architectures Platform
Ateliér A2 | Future Architectures Platform se zaměřuje na vytváření nových idejí a nových podob architektonické praxe. Naším cílem je podporovat vznik prostorů a architektur, které přispívají k vytvoření svobodnější a spravedlivější společnosti. V ateliéru se zaměřujeme na vývoj a testování nových způsobů spolupráce, spolufinancování, soužití, vzdělávání a společného tvoření.
Hlavní jazyk výuky je angličtina.
Anotace semestrálního zadání LS 2024/2025
The C-Word in Architecture: On Housing, Power, and the Architecture of Class
Ateliérové zadání kriticky zkoumá průsečík architektury a společenských tříd, přičemž se zaměřuje na to, jak zastavěné prostředí odráží, udržuje, a případně narušuje sociální nerovnosti. Prostřednictvím tří navazujících designových úkolů budou studující analyzovat a navrhovat architektonické intervence, které reflektují socioekonomické skutečnosti – od typologií bydlení pro jednu třídu až po urbanistické konfigurace, kde se střetávají různé společenské vrstvy.
Každý z úkolů vyzve studující k propojení teoretické rešerše, studia architektonických precedentů, materiálových úvah a ekonomických omezení v jejich návrzích. Kurz bude zakončen spekulativním, avšak analyticky podloženým zkoumáním možností soužití různých společenských tříd.
Struktura kurzu:
1. Stolní hra na téma třídy a architektury
Cíl: Vytvořit stolní hru, která hráčům*kám umožní pochopit klíčové koncepty týkající se třídních nerovností, architektury a urbanismu. Cvičení studující uvede do problematiky třídních struktur v zastavěném prostředí a rozvine jejich kritické myšlení prostřednictvím interaktivního designu.
Výstupy:
— Funkční stolní hra, která propojuje teorii třídních vztahů, architektonické odkazy a precedentní studie s urbánními, sociálními a materiálovými podmínkami.
— Strukturovaný herní manuál a zkušební herní sezení.
— Prezentace reflektující, jak hra podněcuje diskuzi o vztahu třídy a architektury.
2. Realitní kancelář pro konkrétní společenskou třídu
Cíl: Navrhnout obytnou jednotku nebo budovu pro specifickou socioekonomickou třídu a vytvořit realitní brožuru a vizuální identitu fiktivní agentury, která tyto nemovitosti nabízí. Studující se seznámí s jazykem realitního trhu a jeho rolí při utváření třídních identit.
Výstupy:
— Architektonický návrh: výkresy (situace, půdorysy, řezy, vizualizace) realisticky zachycující prostorové a materiálové podmínky dané třídy.
— Realitní brožura: profesionálně zpracovaný marketingový materiál odpovídající vizuálnímu stylu agentury a jazyku příslušné třídy.
— Závěrečná prezentace: Role-play vystoupení, kde studující vystupují jako architekti*ky a realitní makléři*ky, propagující svůj projekt.
3. Návrh bydlení pro různé společenské třídy
Cíl: Navrhnout obytnou budovu, kde koexistují různé socioekonomické skupiny. Studující, pracující jednotlivě nebo ve dvojicích, budou zkoumat, jak může architektura zprostředkovat interakci a propojení mezi třídami skrze prostorovou organizaci.
Výstupy:
— Architektonický návrh:
— Situace, půdorysy, řezy, pohledy a 3D vizualizace reflektující možnosti integrace různých tříd.
— Konceptuální diagramy ilustrující sociální dynamiku v budově.
— Kritická reflexe (250–1000 slov): Písemná analýza problematiky bydlení napříč třídami, včetně úvah o proveditelnosti a možných rozporech.
— Závěrečná prezentace: Komplexní obhajoba návrhu s důrazem na interakci mezi různými socioekonomickými třídami.
ADRESA
nám. J. Palacha 80, 116 93 Praha 1
1. patro – ateliér 102, kabinet 106a
VEDOUCÍ ATELIÉRU
Ing. arch. et MArch II Eva Franch i Gilabert eva.franchgilabert@umprum.cz
KOORDINÁTORKY ATELIÉRU
MgA. Alžběta P. Brůhová
alzbeta.bruhova@umprum.cz
Ing. arch. Kateřina Vídenová
katerina.videnova@umprum.cz