Bystrík Klčo na Artrooms Moravany 6 – Slovenské Benátky

25. 5. - 15. 9. 2024 
Kaštiel Moravany nad Váhom

Student Ateliéru volného umění III Bystrík Klčo se účastní mezinárodní umělecké přehlídky Artrooms Moravany 6. Mezi dalšími více než 45 vystavujícími představí svou práci Cursive Handwriting Workbook.

Bystrík Klčo na Artrooms Moravany 6 – Slovenské Benátky

Bystrík Klčo se ve své tvorbě zabývá pojmy norem a normativity a jejich vlivem na nás. Jeho práce Cursive Handwriting Workbook zkoumá, jakým způsobem společenská kultura a současné normy didakticky vychovávají lidi k rolím, konstruktům a přesvědčením. Dílo napodobuje podobu dětského sešitu krasopisu, který je naší vstupní branou do počátků vzdělávacího systému a při jeho vyplňování jsme nuceni  disciplinovaně opakovat předepsané vzory. Pracovní sešit slouží k opakování dosud získaných znalostí celé abecedy. S využitím principů výuky psaní postupuje po jednotlivých písmenech a na dvoustránkových tabulkách kombinuje slova s výroky a idiomy, které jsou spojeny s ilustracemi téměř poetickým způsobem. Vypráví tak příběh o nenávisti, normách, lásce a společenských konstrukcích, které vytvářejí optiku, skrze niž vnímáme svět kolem nás i sami sebe. Dílo doprovázejí ilustrace Nikolety Cohibové.

 

ARTROOMS MORAVANY 6 s názvem „Slovenské Benátky. Umění mystifikace" představí umělecké projekty, které si jako svůj modus operandi volí úmyslné strategie spojené s jistým druhem klamu. Přistupují k tomu však kriticky, častokrát reagujíc na aktuální celospolečenské fenomény a nové technologie: digitální manipulaci fotografií a videí, rozvoj AI, hoaxy, ideál dokonalého života na sociálních sítích, ale také na politický populizmus. Zároveň reflektují a zviditelňují různé druhy manipulace prostřednictvím umění v područí ideologie v dobách minulých, které bolo programově využívané pro tento účel. Vystavená díla pracují s ironií a vtipem, kulturními remixy, někdy na hraně dobrého vkusu, jehož hranice zároveň redefinují. Dotýkají se nejen otázek v rámci relevance vizuální kultury jako jednoho z jazyků, s kterým se denně setkáváme v době záplavy digitálních obrazů, ale také otázek spojených s identitou, či jejím konstruováním skrz vytváření vlastního vytouženého sebeobrazu. Vytvářejí paralelní světy a reality s vlastními pravidly, která napodobují to, co již známe a zároveň to převracejí naruby. Lákají diváky do známých prostředí a podmanivých instalací, ale neposkytnou mu to, co od nich očekávají. What you see is not what you get. Výstava také podvratně pracuje s historickými vrstvami panství a jeho okolí včetně sbírky československé a sovětské sorely.  

 

Kurátorky: Barbora Komarová a Miroslava Urbanová Kurátorská spolupráce: Omar Mirza, Zuzana Sabová 

 

Foto písanky: David Růžička