Design a transformace
Doprovodný program k výstavě Design a transformace
DESIGN MUSEUM BRUSSELS
Place de Belgique - Belgiëplein, Brusel, Belgie
Design a transformace
Doprovodný program k výstavě Design a transformace
DESIGN MUSEUM BRUSSELS
Place de Belgique - Belgiëplein, Brusel, Belgie
28. 9. 2022 od 19 hodin
Olgoj Chorchoj - Logic & Emotions
Studio Olgoj Chorchoj, které tvoří Michal Froněk a Jan Němeček, působí v oblasti architektury a designu od 90 let. Ve své tvorbě uplatňují rovnováhu mezi užitnou funkcí a estetickou kvalitou. Tito transformující se designéři ukazují, že každý projekt má vyjadřovat emoce, přestože okolní prostor musí také evokovat racionalitu. Návrh uměleckých a architektonických objektů musí poskytovat potěšení, ale každý detail musí mít co nejsilnější opodstatnění. Během přednášky představí zakladatelé ateliéru nedávné projekty vybrané pro tuto příležitost a osvětlí proces jejich vzniku. Designéři Michal Froněk a Jan Němeček působí od roku 1999 jako profesoři na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM).
24. 11. 2022 od 19 hodin
Simona Rybáková - UNIQUE CLIENT: INCLUSIVE DESIGN
Kostýmní designérka Simona Rybáková se pohybuje na domácí i mezinárodní scéně divadla, filmu a specifických projektů téměř čtyři dekády. Výrazný zájem o přesahová témata ji přivedl v letním semestru 2020/2021 na pražskou UMPRUM do Ateliéru designu oděvu a obuvi, kde se spolu se studenty zaměřila na klienty s „nekonfekční“ postavou, které oděvní výroba nemá primárně ve svém „hledáčku“. S pohledem na specifickou problematiku inkluzivního designu řešili oblečení pro lidi, kteří ze zdravotních důvodů, následkem úrazů, vrozených anomálií, životosprávou, či jinou identitou nemohou využít běžnou konfekční oděvní produkci. O tomto konkrétním projektu, ale i o mnoha dalších tématech souvisejících s vlastní tvorbou bude její prezentace.
8. 1. 2023 od 14 hodin
Michaela Režová - Animation and Transformation
Česká animace má hlubokou tradici, ale zároveň se rozvíjí a prolíná s užitým uměním. Tato přednáška doplněná o projekce představí nejen šest krátkých filmů vytvořených pro výstavu Design a transformace, ale představí i jejich autory, kteří patří k mladé generaci českého animovaného filmu. Je to jedinečná příležitost nahlédnout do pozadí vzniku filmů, které kombinují animaci a dokument. Mimo to bude představeno i několik skvělých krátkých animovaných filmů z posledních let.
Michaela Režová (*1992) je česká filmařka a výtvarnice. V současné době je doktorandkou na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. V roce 2021 připravila filmovou výstavu věnovanou 70 letům ateliéru animace na UMPRUM v Praze, který je nejstarším v České republice. Michaela se ve své tvorbě zaměřuje na žánr animovaného dokumentu a jeho podoby. Stojí za platformou f-a-t.cz, která funguje pod heslem "Od animátorů k animátorům" a přináší obsah ze světa animace, především podcasty s různými zajímavými lidmi.
PRAŽSKÝ DŮM V BRUSELU
Avenue Palmerston 16, Brusel, Belgie
25. 10. 2022 od 19 hodin
Lada Hubatová Vacková: Oživení řemesla v současném českém designu
Řada současných tvůrců v oblasti designu se odvrací od zrychlené průmyslové sériové výroby a zaměřuje se na aktualizované oživení tradičních řemeslných postupů - a to jak v České republice, tak i v mezinárodním měřítku. Oživené řemeslo 21. století (tzv. neo-řemeslo, post-řemeslo) často vychází z pomalých rukodělných technik, ale zároveň se často prolíná se současnými postupy v oblasti digitálních médií, nových kompozitních materiálů, vztahuje se k problematice ekofarem, socioekonomické spolupráce apod. Ve své prezentaci se zaměřím na některé konkrétní příklady současných řemeslných postupů.
Lada Hubatová-Vacková (nar. 1969) je historička umění a kurátorka výstav zaměřených na umění a design 19.-21. století, vyučuje na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Je autorkou či spoluautorkou řady publikací, textů a výstavních projektů.
10. 11. 2022 od 10 hodin
Radek Sidun & Petra Dočekalová – Workshop písmomalířství a kaligrafie “Nové styly písma”
Workshop vede Petra Dočekalová, designérka písma z Briefcase Type Foundry. Superintenzivní workshop se zaměřuje na poznávání nových stylů ručně psaného latinkového písma, které navazuje na československý styl kaligrafie a písmomalířství. Vyzkoušíte si různé české fixy, grafické nástroje a různé techniky a styly včetně volného stylu. Nakonec se naučíte čtyři mistrovské styly písma a sezení zakončíte novým originálním rukopisným stylem.
Jednodenní workshop - 10-13 h, přestávka na oběd, 14-17 h, celkem 6 hodin.
Maximální kapacita - 15 studentů.
10. 11. 2022 od 19 hodin
Petra Dočekalová & Radek Sidun – Typografické knihy
Petra s Radkem jsou součástí pražského studia Briefcase Type Foundry, kde pracovali na mnoha knižních projektech. Jejich společná práce se týká různých témat a námětů z oblasti české typografie. Zahrnuje publikace věnované historii (např. kniha mapující tvorbu českého tvůrce písma Jaroslava Bendy), encyklopedické přehledy (kniha TYPO9010 sledující všechny česká písma vyrobená v letech 1990-2010), nebo obrazovou učebnici (Diakritický manuál věnovaný diakritice latinkových písem).
Briefcase Type Foundry nabízí originální českou produkci autorů, kteří pro publikování svých písem nechtějí zakládat vlastní písmolijny. Briefcase díky rozpětí zastoupených autorů má široké spektrum osobitých písem. Digitalizuje původní písmové návrhy, nabízí současná písma mladých autorů a přispívá k vydání starších písem typografů a grafiků, která se nikdy nedočkala svého vydání. www.briefcasetype.com
Petra Dočekalová (*1991) absolvovala doktorské studium v ateliéru Tvorby písma a typografie na UMPRUM. Věnuje se československému písmomalířství, kaligrafii a letteringu, ve své doktorské práci se zabývala Kultivováním přístupu k psaní, psacímu písmu a osobnímu rukopisu. Je editorkou a autorkou řady knih, zejména TYPO9010. Přednáší na typografických konferencích a pořádá workshopy v zahraničí. Působí v písmolijně Briefcase Type Foundry, kde pracuje na nových písmech. Již dvakrát obdržela prestižního ocenění Certificate of Typograhic Excellence od Type Directors Club.
Radek Sidun (*1980) se věnuje hlavně písmu a typografii. Studoval na pražské UMPRUM, kde později v letech 2013—2020 vyučoval v Atelieru tvorby písma a typografie. Na stejné instituci zastává i roli prorektora pro vnější vztahy a mezinárodní spolupráci.
Figuruje jako konzultant mnoha písmových designerů a písmolijen po celém světě. S Tomášem Brousilem založil písmolijnu Briefcase distribuující písma českých autorů. Je držitelem ocenění v soutěžích European Design Awards, Type Directors Club v New Yorku, Czech Grand Design v Praze. Je členem editorského teamu mnohokrát oceňované knihy TYPO9010 (2015), spolutvůrcem knihy Jaroslav Benda 1882–1970: Typografická úprava a písmo (2019) a je také autorem publikace Diakritický manuál: Případová studie nově navržených akcentů současných písem (2021).